onsdag 6 mars 2013

"Hur drabbas du av det?"



Ett av de vanligast återkommande argumenten för en förändring av äktenskapslagstiftningen så att även homosexuella par skulle kunna ingå äktenskap är argumentet att ”på vilket sätt skulle detta vara något bort från dig som heterosexuell?”. Detta återkommer ständigt i debatten, i olika form. Senast idag skriver Henrik Othman i en ledare i ÖT (”Utvecklingengår inte att hejda”) att ”Det är också svårt att se på vilket sätt de som håller fast vid den traditionella äktenskapssynen skulle drabbas av att även andra parbildningar skulle upptas i lagstiftningen”.

Nå, först och främst är detta att argumentera ”bak och fram”. Helt enkelt så att det faktum att något inte innebär någon förlust för någon annan aldrig kan vara någon orsak till att gå och ändra ett rådande förhållande. Men jag förstår förstås ändå varför man argumenterar på detta sätt. Men om vi synar själva argumentet – håller det streck? Jag vill hävda att det inte gör det. Man kunde göra en lång lista på orsaker, men jag ska nöja mig med en handfull.

  • När det onaturliga på sexualitetens område börjar betraktas som naturligt kommer detta att leda till en stor förändring i hur människor tänker. (Här kan man förstås diskutera vad som är orsak och verkan, men en könsneutral äktenskapslagstiftning leder i vilket fall som helst till en cementering av denna förändring.) En uppluckring av det som under årtusenden har setts som naturligt – och som har garanterat stabila förhållanden i familj, och därför också i samhälle, kan, och kommer att, leda till en samhällsomvandling vars följder ingen kan förutse till fullo. Helt klart är dock, menar jag, att denna förändring INTE kommer att leda till att människorna, speciellt då barnen, får en tryggare tillvaro. Jag är helt enkelt orolig för vilket samhälle mina barn och deras eventuella barn kommer att tvingas växa upp och leva i.
  • Detta handlar om att förändra äktenskapet. Det som av tradition har varit något mellan en man och en kvinna (märk också, för framtida behov, ordet ”en”... Vi håller här på att ge oss ut på ett sluttande plan!) kommer att förändras. Detta innebär att jag, så som medlem i ett sådant förbund, på sätt eller annat kommer att bli omdefinierad. Kanske inte så som på vissa håll att mitt äktenskap automatiskt kommer att bli ”könsneutralt” eller att vi kommer att tvingas ingå det på nytt, enligt den nya lagen, men vem vet? Men även mitt äktenskap blir utsatt för omdefiniering som resultat av en dylik lagändring.
  
  • Termen ”könsneutralt äktenskap” är ett ordmonster, ett klassiskt ”contradictio in adjecto”. Alltså på samma nivå som uttrycket "en fyrkantig cirkel". Äktenskapet i sig är nämligen till sin natur icke-könsneutralt. Visst kan man definiera om ord och uttryck, men i detta fall låter det sig svårligen göras eftersom detta med äktenskapet går väldigt, väldigt djupt i det att vara människa och hur detta människoliv har utformats. Gör man ändå detta leder det till att man våldför sig på termen äktenskap och i förlängningen att man förstör språket.

  • Så har vi hela konceptet med Guds vilja och hans goda ordningar och det faktum att det att när vi människor går våra egna vägar och struntar i Skaparens vilja och tanke med oss drar allt möjligt elände över oss. Nu förväntar jag mig förstås inte att en andligt blind nutidsmänniska ska förstå, än mindre acceptera, detta argument, men likväl är det något som är ”borta från mig” om Guds beskydd och hans välsignelse tas bort från oss och vårt land genom våra val och våra handlingar.
  
  •  Den sista saken jag vill räkna upp som ”är borta från mig” om vi går in för en könsneutral äktenskapslagstiftning är möjligheten att leva i en tillvaro fri från möjligheten att (slutgiltigt) förändra lagstiftningen genom att på ett planmässigt och grovt sätt manipulera den allmänna opinionen. Idag är det inte så allmänt känt, men hela den massiva förändringen i den allmänna opinionen i denna fråga går tillbaka på en massiv och välplanerad kampanj som drogs igång av Marshall Kirk och Hunter Madsen (Erastes Pill) i november 1987 med publiceringen av en artikel (”TheOverhauling of Straight America”) i tidskriften ”Guide Magazine”. Här drog dessa två upp riktlinjerna för hur homosexualiteten skulle bli rumsren i USA (och i resten av västvärlden) och hur man skulle kunna åstadkomma en förändring i det allmänna medvetandet och så också i lagstiftningen rörande homosexuellas ”rättigheter”. Så här efteråt kan man se, om man vill och vågar, hur oerhört lätt det är att manipulera och förändra människors inställningar bara genom vilka ord man använder och hur saker framställs. Om vi går in för en könsneutral äktenskapslagstiftning innebär detta att vi slutgiltigt kapitulerar för denna manipulation av den allmänna opinionen. Och det är något jag mycket ogärna skulle se – och om det sker är det definitivt något som är ”borta från mig”. Frågan som uppstår ifall detta sker är, helt naturligt, att vad blir nästa sak som ska förändras på detta sätt?  

Detta var nu en handfull saker som gör att jag, som heterosexuell, drabbas ifall vi går in för en könsneutral äktenskapslagstiftning. Det finns flera, men detta får räcka för denna gång.

32 kommentarer:

  1. Kristian är i farten igen ser jag. Böghatet är ett effektivt sätt enkelt få mycket publicitet. Om det är något som är "bak och fram" så är det det här blogginlägget.

    Kristian påstår att homosexualtitet inte är naturligt, vilket det inte finns några belägg för. Homusexualitet finns på alla kontinenter och är förekommande hos ett flertal olika djurarter (t.ex.pingviner, elefanter och delfiner).

    Kristian har också mage att påstå att "naturliga" heterosexuella parrelationer garanterar stabila familjeförhållanden.
    Detta är ett intressant påstående eftersom Finland ligger i toppen när det gäller upplösta äktenskap och dryga hälften av de "garanterade stabila familjeförhållandena" resulterar i skilsmässor.

    Kristian är orolig att hans barn och barnbarn ska tvingas leva i ett samhälle som är otryggare till följd av att samkönade uppfostrar barn.

    Här kan jag komma med glädjande nyheter åt barnbarnen. Finland håller på att bli ett mera tolerant och öppet land. När efterkrigstidens barn går ur tiden och nya generationer tar över går samhället mot en rättvisare tid. Det ogrundade böghatet komer gradvis att försvinna och leda till att alla människor har samma rättigheter oavsett sexuell läggning.

    Jag kräver dock inte att kyrkan ska viga samkönade par, jag är inte medlem och har därför heller inga åsikter om vilka dogman eller "moraliska principer" institutionen väljer att efterfölja.

    Det jag kräver är att samkönade par juridiskt sett ska ha samma rättigheter som heterosexuella har i form av registrerade partnerskap. Separationen mellan stat och kyrka ska vara total och i samband med det ska medborgare som inte tror på guds ord inte drabbas av det heller.







    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Orden om "böghatet" får du stå för själv. Jag hatar inga homosexuella, men jag tänker kämpa mot en utveckling som alla kommer att drabbas illa av. Både homosexuella och heterosexuella.

      Det att något förekommer här och där gör det inte naturligt. Här fanns länge en självklar syn att homosexualiteten är något onaturligt, men jag undrar om denna syn började grumlas när njutningen lyftes upp som sexualitetens mål i stället för fortplantningen. När s.a.s. bonusen blev mål, och målet blev ett hinder. Nåja, det som är onaturligt är onaturligt även om (t.o.m.) en majoritet inte har förstånd att fatta det.

      Så kan det kasnke löna sig för dig att läsa vad jag skrivit en gång till. Jag har ingenstans påstått att heterosexuella parförhållanden per automatik garanterar stabila familjeförhållanden. Men det att det finns äktenskap mellan man och kvinna gör det möjligt att sådana kan finnas. Om du skulle orka läsa vad jag har skrivit tidigare så skulle du se att jag också har kritiserat dagens syn på parförhållanden och våra skilsmässosiffror.

      Det samma gäller också ditt följande påstående. Läs en gång till, och försöka att inte läsa mellan raderna sådant jag inte har skrivit. Helt klart är dock att om vi går in för att riva ner äktenskapsinstitutionen så som vi känner den idag (vilket detta de facto handlar om!) så kommer nog degnereringen i samhället att snabbas på. Därav följer att samhället blir otryggare för kommande generationer.

      "Separationen mellan stat och kyrka ska vara total och i samband med det ska medborgare som inte tror på guds ord inte drabbas av det heller." Jag tror inte att du förstår hur oerhört tragikomisk den här meningen egentligen är...

      Radera
    2. Vilken Jävla Tur att jag kommer att brinna i helvetet. för jag ville inte hamna på samma ställ som dig och ditt schakk.

      Har du inget annat att bekymra dig om än homosexuella?

      Bevisa din tro och kasta dig i orm grop.

      "Jesus om de som tror: De skall driva ut demoner, ta ormar med sina händer & inte bli skadade om de dricker dödligt gift"

      Överlever du så kan ja ta dig lite mer på allvar när du ändå snackar om guds beskydd av vårt samhälle. Men feg som du är får jag knappast uppleva några mirakel.

      Radera
    3. Markus. (För det är väl så du heter, jag föredrar att använda namn i stället för den pseudonym du använder...) Du har en ganska tråkig inställning, måste jag säga.

      Visst har jag mycket annat att bekymra mig för. Just nu har jag t.ex. mycket på jobbet. Dessutom gäller det fortfarande som jag skrev här. (http://kristiannyman.blogspot.fi/2012/12/ot-insandare.html)

      Det att skriva offentligt om dessa saker är väl nog ganska långt att hoppa ner i en ormgrop...

      Radera
    4. Hej,

      Om jag har något att säga så skriver jag nog med mitt eget namn, jag behöver inga pseudonymer att gömma mig bakom.

      mvh
      Markus Nylund

      Radera
    5. Det var nog en annan Markus jag tänkte på. Du skriver under eget namn, och det är värt all respekt!

      Kristian Nyman

      Radera
  2. "Helt enkelt så att det faktum att något inte innebär någon förlust för någon annan aldrig kan vara någon orsak till att gå och ändra ett rådande förhållande."

    Det här är antingen ett otroligt själviskt eller ett otroligt naivt påstående Kristian. Du ignorerar ju helt det faktum att det finns vissa individer i vårt samhälle för vissa en ändring från status quo i den här frågan skulle ha en betydande positiv inverkan! Är inte det tillräcklig orsak att ändra på rådande förhållande eller är det ett krav att resultatet ska innebära en positiv förändring för dig personligen? Tänk om vi levde för hundra år sedan och jag applicerade ditt argument på frågan om kvinnors rösträtt: att låta kvinnor rösta innebär ingen förändring för mig som man, därför är ändringen inte nödvändig eller önskvärd.

    Ytterligare, som kommentaren ovan också påpekar, är det ju helt absurt att påstå att en familj där föräldrarna består av en man och en kvinna skulle garantera stabila levnadsförhållanden. Under samma punkt kan man också läsa att du tror att en förändring av äktenskapslagen inte kommer att leda till att barnen får en tryggare tillvaro. Ska man då tolka detta som att du samtidigt påstår att barnen, per automatik, kommer att få en sämre tillvaro? Om så är fallet, styrk gärna ditt påstående med statistik, undersökningar eller vetenskapliga artiklar.

    "...men likväl är det något som är ”borta från mig” om Guds beskydd och hans välsignelse tas bort från oss och vårt land genom våra val och våra handlingar."

    Din gud är nog väldigt småaktig om denne anser att ett samhälles godkännande av borgerliga homosexuella äktenskap är ett övertramp av sådan magnitud att samhället behöver bestraffas.

    Sist och slutligen tycker jag det är ganska ironiskt att du som djupt religiös klandrar andra för att vara lättmanipulerade och godtrogna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nsnellma. Helt kort, p.g.a. tidsbrist: Vad gäller den första satsen så argumenterar jag ju faktiskt för att denna förändring innebär en förlust. Hur stor den blir kan vi säkert diskutera tills vi blir blåa i ansiktet. Du räknar med att en förändring skulle få en positiv inverkan för "vissa individer i vårt samhälle". Huruvida detta blir fallet kan man förstås också diskutera, men jag hävdar nog att denna positiva inverkan kan fås till stånd också på annat sätt. Utan att röra äktenskapet, och följaktligen utan att åsamka de förluster jag listar i min text.

      Den fjärde punkten är faktiskt den viktigaste för mig. Inte för att Gud på något sätt skulle vara småaktig, men som Skapare har han rätten att säga vad som är rätt och vad som är fel - och om vi inte förstår att hålla oss till "bruksanvisningen" får det följder. Vare sig vi vill se det eller inte.

      Vad gäller sista stycket i din kommentar slås jag av hur olika saker kan te sig utifrån var man står. Du hävdar alltså att jag är lättmanipulerad och godtrogen. Om det gör det lättare för dig att vara om du får tro att så är fallet kan jag förvisso bjuda på det... :) Men bygg för allt i världen inga höga torn på den "insikten"!

      Radera
  3. Att barn från heterosexualla förhållanden skulle klara bättre sa väl bloggaren ingenting om... Däremot finns det vetenskapliga studier som visar att barn från Homosexuella förhållanden inte bara klarar sig sämre i livet utan också oftare utsätts för sexuella övergrepp. Även vetenskapen visar att den naturliga ordningen är den som ger mest välsignelse för framtida generationer.

    https://www.realisten.se/2012/07/19/barn-som-vaxer-upp-hos-homosexuella-klarar-sig-samre-i-livet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trolig källa du använde dig av? Svenska nynazistiska partiets Internet tidning. hahaha

      Radera
    2. Har du ens läst studien i fråga? Om inte, låt mig klistra in ett litet stycke ur den:

      "A total of 15,058 [individuals] were screened and asked, among several other questions, ‘‘From when you were born until age 18 (or until you left home to be on your own), did either of your parents ever have a romantic relationship with someone of the same sex?’’ Response choices were ‘‘Yes, my mother had a romantic relationship with another woman,’’ ‘‘Yes, my father had a romantic relationship with another man,’’ or ‘‘no.’’ (Respondents were also able to select both of the first two choices.) If they selected either of the first two, they were asked about whether they had ever lived with that parent while they were in a same-sex romantic relationship."

      Kriteriet för att en individ som deltagit i studien ska räknas som medlem i en av jämförselsegrupperna GF (child of a gay father) och LM (child of a lesbian mother) är alltså att någon av föräldrarna vid något tillfälle under ens uppväxt har varit i ett förhållande med en person av samma kön. Det betyder att grupperna GF och LM inte exklusivt innehåller individer som har växt upp med föräldrar av samma kön utan där inkluderas också sådana med föräldrar som har haft utomäktenskapliga relationer med människor av samma kön.

      Ser du problemet? I studien jämförs inte det som avses i artikeln: personer som har växt upp med heterosexuella föräldrar vs. personer som har växt upp med homosexuella föräldrar. Istället jämförs A) personer som har växt upp med heterosexuella föräldrar och B) personer som har växt upp med homosexuella föräldrar inklusive personer som har upplevt att någondera förälder (eller båda) har haft en homosexuell relation.

      Det enda som studien visar är att individer som har växt upp i söndriga hem har det sämre än personer som har vuxit upp i hem med sina biologiska föräldrar vilket ju är föga förvånande.

      Radera
  4. Skulle vara intressant att höra av tex. anonym ovan eller någon annan som hävdar att homosexualitet är naturligt, hur de kan stå fast vid sin åsikt och ändå tro på att människan fortplantat sig och utvecklats i över 300 000 år på denna planet som heterosexuella.(Orsaken att jag skriver 300 000 tusen år är för att de som hävdar att homosexualitet är naturligt, inte heller kan tro på Guds ord, och därmed sannolikt också tror på att vi har kommit till från någon form av urpartiklar genom naturligt urval och ofattbart bra tur med mutationer). Dvs om jag försöker tänka i dessa banor så har jag otroligt stora problem med att få ihop själva fortplantningen och nedärvningen av den homosexuella läggningen, med tanke på att jag då skulle tro på naturligt urval.

    Eller vet det naturliga urvalet då om att själva fortplantningen skett med att "låna" det andra könets homosexuella partners för att fortplanta sig, och hur bevaras då den homosexuella läggningen till nästa generation? Nån som funderat genom detta från en sådan synvinkel får jätte-gärna belysa min okunskap att få det att gå ihop, för jag får inte ihop det helt enkelt, sorry. Dvs. hur tänker man om man tror på naturligt urval, och samtidigt hävdar att homosexualitet är naturligt.

    För att nu explicit skriva ut det som jag redan skrivit så tror jag då alltså att homosexuella förhållanden är onaturliga, och grundar det på Guds ord i bibeln i första hand, även om det enligt mig också kan ses klart och tydligt i hela skapelsen. Känns inte så svårt tycker jag att fundera ut hur det är naturligast att pussla ihop de organ som mannen/kvinnan har. Eller inte vet jag hur folk tänker nuförtiden, men jag har nu i alla fall lättare att pussla ihop Mannens med Kvinnans än några andra kombinationer......:-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha nu gjorde du dig lite lustig Herr Jonas. Men fakta är att du tror på en bok och det är ganska patetisk. Och ja du är en av dom mindre smarta mutationerna i arvet.

      Du menar för att nånting ska klassas som naturligt så ska det passa in på precis varenda människa på denna planet? Det är naturligt att vara olika. Det är du som är onaturlig och inte kan acceptera det finns olika människor. För du har blivit hjärntvättad och manipulerad från liten och inte förstår bättre och inte är kapabel till att tänka själv och fatta egna val i livet utan måste ha en bok till hjälp för att kunna skilja på rätt och fel.

      Radera
    2. Välkommen till ormgropen, Jonas! :) Jag brukar radera anonyma kommentarer som svär eller på ett fegt sätt (under pseudonym) hoppar på namngivna personer, men "antikrists" skriverier är så oerhört "belysande" att jag gärna låter dem stå kvar - om du inte vill att jag ska ta bort det ovanstående.

      Radera
    3. Vem har påstått att homosexualitet skulle vara ärftligt?

      Radera
    4. Tack för ditt svar Antikrist. Om du upplevde att jag gjorde mig lustig så lyckades jag inte skriva mitt inlägg på korrekt sätt. Jag menar på allvar att jag gärna vill bli upplyst om hur man får ihop det. Finns helt säkert något jag inte tänkt på, "mindre smart" som jag det fakto är. Vill korrigera ditt påstående om att tro på en bok. Jag tror på att det som står i Bibeln är Guds ord, jo.

      Vet inte vad exakt du menar med "en mindre smart mutation", men om du menar att jag är en mindre smart individ så kan jag hålla med dig. Därav får du gärna svara på frågan jag ställde.

      Sedan skriver du: "Det är du som är onaturlig och inte kan acceptera det finns olika människor."
      Att jag tycker homosexualitet är onaturligt säger väl inget överhuvudtaget om accepterande. Var läste du in det?

      Sedan skriver du att: "För du har blivit hjärntvättad och manipulerad från liten och inte förstår bättre och inte är kapabel till att tänka själv och fatta egna val i livet utan måste ha en bok till hjälp för att kunna skilja på rätt och fel."
      Du verkar ha en övernaturlig gåva att se mitt förflutna om du på basis av mitt inlägg kan dra alla dessa slutsatser om min barndom. Och jo, jag nämnde att jag tror på Guds ord som är nedtecknade i Bibeln, men i själva funderingen och frågan jag ställde, försökte jag ju faktiskt på allvar tänka med förnuftet, och det var ju då jag inte får ihop det. Av döma av ditt svar har du heller inte fått ihop det. Tolkar det att du går till angrepp mot mig som person som om du helt enkelt inte klarar av att svara på min fråga genom att "tänka själv".

      Radera
    5. Nsnellma, det har väl kanske ingen påstått som fakta. Men om du läser resonemanget jag hade i mitt inlägg så känns det för mig som att det skulle behöva vara ärftligt om det skall vara naturligt.

      Nu finns det ju på ordet Naturlig rätt många definitioner, men enligt Svenska Akademins Ordbok så är detta definition nummer 1 på Naturlig: "som tillhör ngns l. ngts natur; som ngn l. ngt har l. fått av naturen; medfödd; konstitutiv; vanl. med mer l. mindre abstrakt huvudord"

      Och om då naturligt betyder att det skall tillhöra någons, eller någots natur och vara medfött, så tycker jag det svarar på din fråga. Dela jättegärna din syn på detta.

      Radera
    6. Du verkar blanda ihop begreppen "ärftligt" och "medfött". De är inte ekvivalenta. En medfödd egenskap behöver inte nödvändigtvis vara något man ärver från sina föräldrar. Ta t.ex. vänsterhänthet; det är medfött men inte ärftligt. Applicerar man ditt påstående - "behöva vara ärftligt om det skall vara naturligt" - på vänsterhänthet så följer att vänsterhänthet är onaturligt, vilket ju självklart inte är rätt.

      Givet den insikten så finns det väl inget som talar för att homosexualitet skulle vara ett logiskt hinder för evolutionsteorin (och i förlängingen, vara onaturligt)?

      Radera
    7. Bra point nsnellma. Då jag först läste din kommentar höll jag med om att jag kanske har blandat ihop dem. Men då jag kollade upp definitionen på medfödd, så står det åtminstone på wikipedia(hann inte dubbelkollat mot någon annan källa ännu dock):

      "medfödd
      (om egenskap) som besitts redan vid födseln
      Synonymer: nedärvd
      Antonymer: inlärd, förvärvad
      "

      Så med andra ord är(i såna fall att man kan lita på att wikipedias definition på ordet är korrekt), orden "medfödd" och "nedärvd" synonymer.

      Den litteratur jag hittar om vänsterhänthet och dess nedärvning så säger nog att den är en ärftlig egenskap, men med ett mycket koplicerat "inheritance pattern", och där också "environmental factors" spelar en stor roll.

      Det jag i såfall fortfarande har svårt med att förstå är att om man då kallar homosexualitet naturlig på samma sätt som vänsterhäntheten är naturlig, så känns det som om man, enligt definitionerna på naturlig samt medfödd, då också bör säga att åtminstone en del av homosexualiteten är nedärvd(dvs. inte inlärd eller förvärvad). Håller du med om detta? Eller roddar jag igen?

      Isåfall kommer vi tillbaks till grundproblemet jag har svårt med. Vänsterhäntheten kan jag förstå för den påverkar inte den naturliga reproduktionen mellan en man och en kvinna på nåt sätt som jag ser det, men homosexualiteten torde väl ha en negativ effekt på reproduktionen? Och om homosexualiteten nu då är både ärftlig och har en negativ effekt på reproduktionen så borde väl den ärftliga delen försvunnit för länge sedan? Därav tycker jag att man också med detta resonemang kommer till att homosexualiteten inte både kan vara naturlig och samtidigt tro på att vi kommit till genom många hundra tusen års naturligt urval.

      Jag har helt säkert igen en massa luckor i mitt resonemang, brukar gå så då man försöker förstå någon annans sätt att tänka, så du får rätta mig igen där jag resonerat fel enligt ditt tankesätt, och belysa mig om hur man får ihop det.

      Radera
    8. Men att tro på gubbar på moln i guldkronor är naturligt?

      Jonas det finns olika människor med olika mycket Hormoner. Hormonerna styr ganska mycket din läggning. Även som Man har man kvinnliga hormoner (östrogen) i olika nivåer. och har man lite testostron och mer av den kvinnliga varianten i ett tidigt stadie av uppväxt så kan det snabbt hända du börja tänka och fungera som en kvinna senare. lätt förklarat..

      Radera
    9. Angående gubbar på moln kan jag inte kommentera, för jag tror inte på sådana.

      Är dock imponerad av ditt svar, med tanke på tidigare kommentarer så tycker jag du överraskar stort med detta inlägg. Bra skrivet! Fortsätt gärna i denna stil i framtiden.

      Nu är jag inte insatt i mänskliga hormoner på nåt sätt, så tror jag får börja ge mig nu. Hinner inte läsa in mig på detta område just nu. Det går tydligen nog att argumentera också för att homosexualiteten är naturlig samtidigt som man har en tro på naturligt urval.

      Tycker dock att den tolkning jag har är mycket mera trovärdig. Dvs 1 Mos 1:27 "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem".

      Samt vidare i 1 Mos 2:24 om att hålla sig till sin Hustru:"Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött". Sedan tycker jag som jag nämnde tidigare att de könsorgan som mannen respektive kvinnan det fakto har, understöder min tolkning om vad som är naturligt, och vad som inte är det.

      Och jo, jag vet! Att citera bibeln betyder kanske inget alls för dig. Men nu har jag faktiskt försökt förstå hur man får ihop detta utan att tro på Guds ord, och använt mig av de källor som du använder dig av. Så skulle kännas bra om du ger mitt tankesätt åtminstone en lika stor möjlighet som jag gav ditt, och läser in dig lite på min källa, dvs.Bibeln.

      Radera
    10. Jag förstår ditt resonemang och jag uppskattar det för det verkar genomtänkt. Det finns dock luckor som tyder på felaktiga antaganden om hur evolution fungerar.

      Kort sammanfattning av vad som har sagts tidigare: Jag påstår att homosexualitet är, liksom vänsterhänthet, medfött men inte ärftligt i den mening att någon eller båda av föräldrarna skulle behöva besitta egenskapen för att den ska existera i deras barn. Därav håller jag fullständigt med om att homosexualitet är medfött.

      Nu till ditt resonemang och vad jag anser att är felaktigt i det. Om jag tolkar dig rätt så gör du ett felaktigt antagande gällande evolutionen och människans utveckling men rätta mig om jag missförstår.

      Du antar att människosläktet har slutat evolvera; att vi som lever i de senaste X antal generationerna är slutprodukten och därav borde alla egenskaper som är negativa för individens fortplanting redan ha gallrats bort av evolutionen. Det här är ett felaktigt antagande - vi har inte slutat evolvera. Evolution har inget slutgiltigt mål och blir aldrig färdigt. Sålänge en population är tillräckligt stor, individerna fortplantar sig och mutationer inträffar vid varje reproduktion så kommer populationen att fortsätta evolvera.

      "Och om homosexualiteten nu då är både ärftlig och har en negativ effekt på reproduktionen så borde väl den ärftliga delen försvunnit för länge sedan?"

      Varför nödvändigtvis "för länge sedan"? Varför inte i framtiden? Varför enbart homosexualitet och inte andra egenskaper som inverkar negativt på reproduktionen (t.ex. infertilitet p.g.a. kromosomfel eller dålig spermiekvalitet)?

      Det finns inget som garanterar att en egenskap som har negativ inverkan på individens förmåga att fortplanta sig nödvändigtvis skulle behöva ha gallrats bort av evolutionen "för länge sedan". Det kan dock eventuellt komma att hända någon gång i framtiden förutsatt att populationen överlever tillräckligt länge.

      En populations överlevnad kräver inte att varje individ kan fortplanta sig, det krävs bara att tillräckligt många kan.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    12. Försök 2 till inlägg...blev så mycket skrivfel i mitt förra som jag märkte efter publicering....

      Är nog inte vidare genomtänkt från min sida är jag rädd för..:). Försöker bara genom denna "tankelek" förstå hur man med en annan grundsyn får ihop det. Vill också för klarhetens skull pointera, att detta med att homosexualiteten skulle behöva vara medfödd ju reflekterar det vi kommit till i resonemanget ovan och nödvändigtvis inte återspeglar min egen åsikt.

      Detta som du tar upp är en mycket bra point. Dvs, om vi antar att den mutation som lett till homosexualitet har hänt rätt nyligen(där nyligen säkert kan tänkas inkludera några tusen år bakåt också, givet evolutionsteorins tidsrymd), så behöver egenskapen ju inte ha försvunnit ännu, trots att den har en negativ inverkan på reproduktionen. Detta är vi nog säkert överens om.

      Sedan angående den text som du skrev: "Varför enbart homosexualitet och inte andra egenskaper som inverkar negativt på reproduktionen (t.ex. infertilitet p.g.a. kromosomfel eller dålig spermiekvalitet)?"

      Detta tycker jag är ett intressant resonemang. Dvs, nu jämför du homosexualiteten med några andra egenskaper som också påverkar reproduktionen negativt.
      Om man nu då hävdar att vi har kommit till genom naturligt urval, så måste vi ju då här, med denna ovannämnda typ av egenskaper(som påverkar reproduktionen negativt), tala om mutationer med negativ inverkan, eller hur? Det betyder väl då också att dessa egenskaper med tiden skulle försvinna i och med grundlagarna för naturligt urval, givet då att inte människan då på konstgjorda sätt påverkar det naturliga urvalet (typ: konstgjorda befruktningar etc).

      Kommer vi alltså då till att homosexualiteten i sådana fall är en negativ egenskap för människosläktet? (Observera att detta konstaterande fortfarande inte nödvändigtvis reflekterar min personliga åsikt, utan det reflekterar vart jag tycker vårt resonemang här leder.)

      Eller hur resonerar man här för att få ihop det?

      Radera
    13. "om vi antar att den mutation som lett till homosexualitet har hänt rätt nyligen"

      Det påstod jag aldrig. Givet att homosexualitet också existerar i andra arter så har det säkert uppstått hundratals miljoner år tillbaka.

      "Om man nu då hävdar att vi har kommit till genom naturligt urval, så måste vi ju då här, med denna ovannämnda typ av egenskaper tala om mutationer med negativ inverkan, eller hur? Det betyder väl då också att dessa egenskaper med tiden skulle försvinna i och med grundlagarna för naturligt urval"

      Absolut inte. För det första är det svårt att klassa en egenskap som direkt negativ för en population eftersom det är omöjligt att veta hur egenskapen i fråga kommer att påverka individer efter X antal generationer när miljön har förändrats på Y olika sätt. För det andra erbjuder det naturliga urvalet inga garantier för att negativa egenskaper i en population ska gallras bort. Det enda som garanteras är att sådana egenskaper som innebär en fördel för individernas överlevnad (i den omgivning som de lever i) har bättre chans att leva vidare till nästa generation.

      "Kommer vi alltså då till att homosexualiteten i sådana fall är en negativ egenskap för människosläktet?"

      Nej. Ur en ren evolutionsbiologisk synvinkel utgör individer som inte fortplantar sig inte något hot mot populationen som helhet, förutsatt att de övriga individerna lyckas hålla populationsstorleken någorlunda konstant. Att en individ inte fortplantar sig innebär enbart att dess egna genotyp (uppsättning egenskaper) inte har möjlighet att fortsätta till nya generationer.

      Människosläktet, med en populationsstorlek på sisådär sju miljarder individer, drabbas inte negativt av att någon liten procent inte fortplantar sig. Med tanke på att populationen i fråga lever i en omgivning med väldigt begränsade resurser är det snarare positivt att populations storlek inte ökar så våldsamt.

      Radera
    14. Orsaken att jag tolkade dig fel angående när mutationen i fråga skulle ha skett, var att jag själv antog att om den skulle ha hänt hundratals miljoner år sedan så hävdar jag fortfarande att den borde ha försvunnit nu. Detta i och med att vi talar om en egenskap som helt tydligt haft en negativ effekt på själva reproduktionen.

      Eller som du skriver här: "Att en individ inte fortplantar sig innebär enbart att dess egna genotyp (uppsättning egenskaper) inte har möjlighet att fortsätta till nya generationer.". Om nu då en uppsättning egenskaper inte har möjlighet att fortsätta till nya generationer, vet vi ju vad det leder till rätt snabbt, eller hur?

      Det du skriver i sista stycket får mig väldigt fundersam.
      Om man inte tror på någon högre makt, så kan man väl inte heller hävda att naturliga urvalet skulle kunna beakta populationens storlek på nåt "genomtänkt" sätt.
      När det blir för stor population på jorden (ie. resurserna/utrymmet räcker inte till alla), så skulle väl naturliga urvalet leda till, att de människor som på bekostnad av andra människor kan överleva och få barn, kommer att vara de vars efterkommande fyller jorden. För övrigt ganska dyster framtidsbild eller hur?

      Radera
  5. Jag är väl den Markus som blir "utpekad" här. Jag kan försäkra dig Kristian om att jag inte har kommenterat under signaturen "Antikrist". Jag har skrivit två kommentarer tidigare här på din blogg, och båda gångerna använt mitt förnamn som signatur. Av skäl som jag inte vill gå in på här så väljer jag att inte skriva ut mitt efternamn. Även om du och jag är oense om det mesta så tror jag att man vinner mest på att visa sina meningsmotståndare respekt och uppträda någorlunda civiliserat. Att sjunka ner till samma nivå som signaturen "Antikrist" intresserar mig inte alls.

    SvaraRadera
  6. Markus. Nu vet jag ju inte vem du är, men jag kan försäkra dig att jag INTE avsåg någon som skrivit någon kommentar med under eget förnamn på min blogg tidigare. (Signaturen "Antikrist" har dock förekommit tidigare...) Med facit på hand var det kanske inte så smart att skriva så som jag gjorde i den aktuella kommentaren, och jag får be om ursäkt för det! Man lär så länge man skriver...

    SvaraRadera
  7. http://www.adressit.com/avioliitto_on_naisen_ja_miehen_valinen_julkinen_liitto

    SvaraRadera
  8. Vilka konsekvenser skulle en könsneutral äktenskap få för samhället? Man behöver inte enbart gissa, eftersom kanadensarna redan prövat i tio år:
    https://word.office.live.com/wv/WordView.aspx?FBsrc=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdownload%2Ffile_preview.php%3Fid%3D510674635624212%26time%3D1363063906%26metadata&access_token=624512210%3AAVIgBCjMaMah73str-K2YheDjQS_rLYdo7B6DZJ5N-xtkg&title=Canada+Same+sex+marriage+10+years.doc
    Jag har undertecknat adressen.

    SvaraRadera
  9. Du skriver för långt. skriv gärna en sammanfattning med de punkter du vill få fram. Läste två stycken och det var bara luft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Detta ÄR en sammanfattning. Det du skriver om luft får du stå för själv.

      Radera